« terug naar Blog

De 6 gebieden van social media-marketing

door Erno Hannink, 10-09-2009 in Online marketing

Brian Carter van Fuel Interactive ontwikkelde onderstaand model. Het doel van dit model is om het gehele social media-marketingproces te laten zien.

Afhankelijk van hoe dicht je klant bij je einddoel is, iets van je afneemt, zie je welke acties en tactieken je kunt inzetten met social media. Dit diagram geeft je een kaart, zodat je kunt zien hoe je de potentiële klant actie kunt laten ondernemen. Onafhankelijk van waar ze zijn en welk internetmarketingkanaal je gebruikt.
spheres-of-social-media
spheres-of-social-media-1

  1. Het universum: dit is het universum van al je potentiële klanten, je doelgroep. Hoe groot deze groep is, hangt af van wat je aanbiedt en de populariteit van je niche. Deze potentiële klanten kennen je misschien nog niet en zijn dus ook geen lid van je mailing of een verbinding in je sociale netwerken.
  2. Bewustwording/Initial Engagement: deze mensen weten al wie je bent en hebben ook interactie met jou, maar staan nog niet open voor een koop.
  3. Social media-lijst: deze mensen hebben voldoende interesse en verbinding met jou dat ze fan zijn van je pagina op Facebook. Ze volgen je op Twitter en zijn geabonneerd op de RSS van je blog. Dit lijkt op je nieuwsbriefabonnees, maar daar is de binding met jou nog sterker.
  4. Jouw website: de mensen die je site vaker bezoeken. Je website heeft maar één functie: de bezoekers naar het volgende niveau van de relatie begeleiden. Ze kunnen zich bijvoorbeeld aanmelden op je nieuwsbrief of een vraag stellen via je reactieformulier. Je kunt ze zelfs iets laten bestellen via je site: een e-book bijvoorbeeld.
  5. Pre-conversie: deze mensen staan op je nieuwsbrieflijst of hebben informatie aan gevraagd over een product of dienst van jou.
  6. Verkocht: ze zijn verkocht, ze staan open voor jouw product of dienst. Ze zijn er klaar voor om online een bestelling te doen of contact met je op te nemen om het product te bestellen, de training of coaching in te plannen of je dienst af te nemen. Dit is je einddoel.

spheres-of-social-media-2

  1. De buitenst bol, jouw universum van alle potentiële klanten. Ze kunnen alleen worden bereikt met de sterkste acquisitiemethoden. De middelen met het grootste bereik: zoekmachine optimalisatie, pay per click, pr en merkkanalen.
  2. De tweede en derde bollen van buiten kun je zien als relaties opbouwen.
  3. De binnenste drie bollen beginnen met je website en eindigen bij de meest gewilde reactie. Deze drie gebruiken onder andere middelen als: conversie-optimisatie, e-mailcopywriting en je offline verkoopproces.

Bron: The 6 spheres of Social Media Marketing van Brian Carter (http://www.searchenginepeople.
com/blog/the-6-spheres-of-social-media-marketing.html
).

Dit is een onderdeel dat uiteindelijk is geschrapt en komt dus niet in het boek.