« terug naar Blog

Opvallend anders zijn. Wat is jouw verhaal?

door Erno Hannink, 08-04-2009 in Klanten krijgen

Deel 1 in het boek gaat over Marketing voor de zelfstandige. Hierin vertel ik over het bouwen van een merk en het kiezen van je eigen niche. Het gaat ook over anders zijn dan de wereld om je heen. Niet gewoon anders maar opvallend anders.

Onderscheidend zijn is niet voldoende. Als je anders bent dan je concurrent ben je op de goede weg. Als al jouw concurrenten als doelgroep A heeft is het goed dat jij hebt gekozen voor doelgroep B of een klein deel van doelgroep A. Het is nog beter als je meer dan anders bent. Als je zo anders bent dat mensen over je gaan praten.

Bijzonder anders zijn begint bij het begin, de ontwikkeling van je producten of diensten. Jouw product of dienst moet zo anders zijn dat mensen er graag over vertellen aan andere mensen. De ervaring was zo bijzonder en anders wat ze tot nu toe gewend zijn. Een veel betere dienstverlening, een verrassende garantie, een bijzonder verhaal….

Enkele voorbeelden van mensen die voor mij verrassend anders zijn. Waarom deze voorbeelden? Ze zijn er in geslaagd om heel duidelijk een eigen merk neer te zetten, maar ze hebben veel meer dan dat gedaan. De verhalen zijn opvallend, verrassend en het enthousiasme en energie is bijzonder.

Chris Guillebeau

Juni 2008 publiceerde Chris Guilebeau (http://chrisguillebeau.com/3×5/) zijn eerste manifesto. A brief guide to World Domination is ondertussen meer dan 100.000 keer gedownload.

Chris is zijn hele leven lang al ondernemer, hij werkte onder andere 4 jaren in Afrika als vrijwilliger. Na het behalen van zijn diploma besloot hij om het anders te doen; hij richtte zijn eigen beweging op The Art of Nonconformity. In dit manifesto helpt hij je om 2 levensvragen te beantwoorden. Het manifesto is bijzonder, goed geschreven, mooi vormgegeven maar veel belangrijker nog de inhoud is gratis en helpt je.

In zijn volgende manifesto beschrijft Chris hoe hij in 9 maanden een doel heeft bereikt, 279 days to overnight success. Hij is nu full time schrijver. Met zijn blog, ebooks, webinars, en een beetje consulting verdient hij voldoende om zijn andere doel te bereiken. Zijn andere doel is om alle landen in de wereld te bezoeken voordat hij 35 wordt. Zijn strategie in deze maanden:

  1. Create a Compelling Story and Be Remarkable
  2. Clearly Answer the “Reason Why”
  3. Prioritize Writing and Marketing Over Everything Else
  4. Be Bigger than I Really Am
  5. Build Long-Lasting Relationships
  6. Carefully Introduce Products and Services

Gary Vaynerchuk

Niet dat ik veel wijn drink, ik drink weinig alcohol, maar Wine Library TV (http://tv.winelibrary.com/) raakt me. Waarom? De presentator Gary Vaynerchuk vertelt met zo veel passie over wijn en zijn werk daar leer ik van. Gary heeft een passie voor wijn al zijn hele leven.

Toen hij te jong was om de wijn te proeven, proefde hij de grond, gras, stenen, hout alles wat de smaak van de wijn bepaalde. Dit gaf hem de basis om hele fijne details in wijn te herkennen. Dat is niet bijzonder want je zult meer sommeliers vinden die een enorme passie voor wijn hebben. Gary wilde graag deze kennis delen met de bezoekers van hun winkel. Dat maakte hem bijzonder want een wijnkenner wilde graag deze kennis voor zichzelf behouden.

Op het moment dat Gary in aanraking komt met video op het web krijgt hij de kans om deze kennis niet alleen te delen met de bezoekers van de winkel maar wijnliefhebbers over de hele wereld. Daarmee is de omzet van het bedrijf vertienvoudigd in 5 jaren.

Ondertussen is Wine Library TV niet alleen een merk maar ook Gary Vaynerchuk. Hij spreekt op vele events, radio en TV over het gebruik van social media, passie, ondernemerschap. Ondertussen heeft hij een boekaanbieding geaccepteerd van meer dan een miljoen.

Bekijk de passie van deze man voor ondernemerschap in deze presentatie tijden Web 2.0 Expo in 2008.

En jij

Zwart/witte en bruine koeien zijn er al genoeg die vallen niet op. Heb jij een paarse koe? (Purple Cow – Seth Godin)
Hoe kun jij opvallend anders zijn dan je omgeving? Wat is jouw verhaal? Deel het met ons. Vertel jouw verhaal hieronder.