« terug naar Blog

Voorwoord door Laura Babeliowsky

door Erno Hannink, 10-11-2009 in Boek

Dat Laura Babeliowsky mijn voorwoord heeft geschreven ben ik erg blij mee. Ik vind het prettig om met haar samen te werken bijvoorbeeld in haar Get Clients Club. Ook het jaarlijkse Social Media Event is veel leuker omdat we het samen doen, de plannen voor 2010 worden al gemaakt.

Zelfstandige zoekt klant: maar hoe?

Het aantal startende ondernemers is in Nederland de laatste jaren sterk gegroeid. In 2003 waren er nog 54.000 starters, in 2007 begonnen meer dan 100.000 mensen voor zichzelf. Ook nu nog blijft het aantal starters onverminderd toenemen, zodat we inmiddels meer dan een miljoen zelfstandigen hebben, 12% van de beroepsbevolking.

De redenen om zelfstandige te worden zijn divers. Mensen zoeken meer vrijheid en autonomie, en zijn de bureaucratie en het politieke spel in grote organisaties beu.

Groei van het aantal zelfstandigen wordt ook mogelijk omdat er behoefte is aan wat ze te bieden hebben: door een toenemende complexiteit van de samenleving is er vraag naar heel specialistische kennis en vaardigheden én naar mensen die hier met passie hun vak van hebben gemaakt.

Maar hoe komen een miljoen zelfstandigen in contact met hun miljoenen potentiële klanten? Er is maar één manier: via internet. Als er één factor een beslissende rol heeft gespeeld om de groei van zelfstandigen mogelijk te maken, is het internet wel.

Want bij zelfstandig ondernemer zijn hoort: jezelf zichtbaar maken, vertrouwen opbouwen, zorgen dat mensen je kunnen vinden. Vroeger kostte dit een vermogen; internet maakt dit echter mogelijk voor nog geen fractie van de kosten die er ooit voor neergeteld moesten worden. Zonder internet zou deze groei van het aantal zelfstandigen ondenkbaar zijn.

De vraag is alleen hoe je dat dan precies moet doen. Wat maakt dat je goed vindbaar bent op internet, dat je naam opbouwt, je reputatie vestigt, dat mensen je leren kennen en niet meer vergeten? Het is moeilijk om niet verstrikt raken in het woud aan mogelijkheden die er zijn. En dat niet alleen. Voor veel mensen werpt internet ook technische obstakels op. Hoe bouw je een weblog? Welk programma gebruik je voor je nieuwsbrief ? Hoe pak je Twitter aan? Veel mensen zien er zo tegenop, dat ze daardoor veel kansen laten liggen om zichzelf doeltreffend te promoten.

Erno Hannink heeft met zijn boek Laat de klant naar jou komen deze drempels geslecht. Hij geeft uitstekende en superpraktische tips hoe je internet kunt gebruiken om klanten aan te trekken. De vele praktijkvoorbeelden maken het prettig leesbaar en geven ideeën om van te leren.

Laura Babeliowsky
Marketingcoach/trainer/publicist Get Clients Now!
www.getclientsnow.nl