« terug naar Blog

Wat maakt social media belangrijk?

door Erno Hannink, 05-28-2009 in Social Media

Voor zijn boek stelde Erwin Blom enkele vragen aan mensen in het social media landschap. Het is erg leuk als je dan zelf ook deze vragen mag beantwoorden. Hij heeft er wel een hele lijst gemaakt, pff zeg.

Een aantal vragen en mijn antwoorden zal ik beslist laten terugkomen in mijn eigen boek. Neem nu bijvoorbeeld deze vraag:

Wat maakt social media belangrijk En waarom?

Gelijk een stevige binnenkomer. Mijn reactie:
Om deze vraag te beantwoorden is het goed om te begrijpen wat we bedoelen met Social Media. Voor mijn eigen boek heb ik hier wat beter naar gekeken. De meeste beschrijvingen van Social Media gaan over de technische kant, de middelen.

De meest korte omschrijving, waar ik me erg in kan vinden is die van Shell Israel:

“Social media is any online space where people have public conversations”

bron: Successful-blog zie in de reacties op het artikel What is Social Media.

Ofwel “Social Media is een online plek waar mensen publieke conversaties hebben.”

Dit geeft gelijk aan waarom het belangrijk is. Social Media geeft iedereen een stem. Iedereen kan gehoord worden.

We gaan dus weg van media die gecontroleerd wordt door een paar grote media bedrijven. De media bedrijven die de rest van de mensen voorzien van nieuws en informatie wat zij van belang achten. Denk hierbij aan kranten, tijdschriften, radio en TV.

In deze traditionele media vinden we een aantal commerciele bedrijven die het grootste deel van de markt beheersen. Zij bepalen wat de rest van de mensen zien en bekijken. Zij bepalen welk nieuws wij krijgen, maar ook welke kleur dat nieuws heeft.

Met bloggen, online video, online audio, wiki’s, heeft de mens keuzevrijheid over welke nieuws zij/hij wil volgen gekregen, tenminste in een groot deel van de wereld. Je kunt het niet alleen volgen, je kunt op deze sites ook reageren, jouw mening geven.

Zeggen dat je het er niet mee eens bent is op Social Media sites heel eenvoudig. Reageren op een krantenartikel bijvoorbeeld met een ingezonden brief kan natuurlijk ook. De kans dat deze geplaatst wordt is alleen aanzienlijk kleiner, dan de plaatsing van een reactie op een video in YouTube of een blog bijvoorbeeld.

Doordat iedereen kan reageren, is het dus eenvoudig om jouw positieve dan wel negatieve mening online te plaatsen. Dit maakt dat je snel kunt zien of een bedrijf een goed of slecht product levert. Of de dienstverlening goed is. Of de afhandeling bij problemen beter kan. Je zoekt met de zoekmachines naar positieve of negatieve reacties online.

Wil je als bedrijf positief opvallen moet je er voor zorgen dat je uitstekende producten en/of diensten hebt. Je moet er voor zorgen dat je luistert naar je klanten, niet alleen aan de telefoon maar ook online. Problemen goed oplossen.

Doe je dit allemaal dan kun je als bedrijf gebruik maken social media. Je kunt laten zien hoe je dit allemaal doet. Je laat klanten aan het woord. Je gaat online een gesprek aan als er problemen zijn en lost ze openbaar op.